Інформаційна довідка про національно-патріотичне виховання молоді харківщіни у системі розбудови української держави

1. Національно-патріотична свідомість української молоді у контексті соціокультурних цінностей

Протягом року у вищих навчальних закладах проведено заходи патріотичного спрямування, серед них: «Від миру в родині – до миру в Україні», «Віддай форму військовому – допоможи захистити Україну», «Вища школа Харківщини – бібліотекам Луганської та Донецької областей», «Запали свічку пам’яті», флешмоб «Єднаймося», зліт студентських волонтерських загонів «Волонтер 21 сторіччя» та інші.

Національно-патріотичне виховання у професійно-технічних навчальних закладах має системний характер і займає значне місце. З метою формування високої патріотичної свідомості, національної гідності проводяться тижні мови, круглі столи, присвячені актуальним питанням історії України, її культури, святкування ювілейних та пам’ятних дат. У рамках роботи з національно-патріотичного виховання проводяться різноманітні за формами виховні заходи з вшанування учасників бойових дій: тематичні вечори «Афганістан – ти біль моєї душі», «Крізь пекло Афганської війни», виставки плакатів, стіннівок «Страшне десятиліття. Страшна ціна. Ніколи знову!», «Незагоєні рани війни», організовуються зустрічі з учасниками бойових дій тощо.

Усього в професійно-технічних навчальних закладах Харківській області здійснюють діяльність 202 творчих об’єднання естетичного напрямку, а саме: 27 хорових колективів, 29 вокальних ансамблів, 12 студій естрадної пісні, 44 театральних гуртка, 39 танцювальних гуртків та інші (3300 учнів) та 121 гурток технічної та декоративно-прикладної творчості (1815 учнів). Про свої досягнення гуртківці звітували на щорічних обласних оглядах-конкурсах художньої самодіяльності, технічної та декоративно-прикладної творчості, що проходили під гаслом «Незалежна, вільна, творча – свята Україна!». Формуванню національної свідомості сприяють заходи за участю вихованців гуртків, серед яких: «Різдвяний арт-проект»; виставка малюнку «Мій біль – Афганістан», обласний етап Всеукраїнської виставки-конкурсу декоративно-ужиткового і образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край».

Департаментом, місцевими органами управління освітою, навчальними закладами області приділяється належна увага організації національно-патріотичного виховання учнівської молоді.

Станом на 01.01.2014 в області функціонує 106 позашкільних навчальних закладів (станом на 01.01.2013 – 105), із них: 103 – комунальної форми власності, 1 – державної, 2 – приватної, у 6869 гуртках (секціях) навчається понад 121 тисяча вихованців. У порівнянні з даними 2013 року кількість дітей у позашкільних навчальних закладах системи освіти збільшилася на 9 тис. осіб.

У контексті підвищення рівня патріотичного виховання учнівської молоді важливою ланкою є підтримка та розвиток діяльності музеїв при навчальних закладах. У навчальних закладах Харківщини функціонує 331 музей, серед яких – 79 музеїв бойової слави, історії окремих військових підрозділів та бойових операцій. Крім того, майже в усіх музеях широкого історичного профілю (172) існують розділи, присвячені різним сторінкам історії Другої світової війни.

З метою залучення учнівської молоді до пошуково-дослідницької діяльності, збереження історико-культурної спадщини українського народу, філософських питань людського буття КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради спільно з Українським державним центром туризму і краєзнавства Міністерства освіти і науки України, Харківським національним університетом імені В.Н. Каразіна та Національним літературно-меморіальним музеєм Г.С. Сковороди з 16.01.2014 по 18.01.2014 традиційно проведено VІІІ Всеукраїнську історико-краєзнавчу філософську конференцію учнівської молоді «Пізнай себе, свій рід, свій нарід». У роботі конференції взяли участь 233 юні краєзнавці із 11 областей України та Бєлгородської області (Російська Федерація). Під час проведення конференції організовано роботу секцій за напрямами: «Григорій Сковорода: життя, творчість, погляди», «Етнографічні особливості рідного краю», «Глобальні проблеми сучасності», «Духовні скарби мого краю», «У пошуках сенсу життя. Людина як найвища цінність». Кожний учасник конференції отримав збірку тез науково-дослідницьких робіт.

У рамках заходів Року учасників бойових дій на території інших держав з 12.02.2014 по 19.02.2014 на базі Комунального закладу «Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради функціонувала виставка учнівських творчих робіт за темою «Мій біль – Афганістан», яку відвідав 2071 учень навчальних закладів області. У рамках виставки організовані зустрічі учнівської молоді та педагогічних працівників навчальних закладів Харківщини з воїнами-інтернаціоналістами.

18.05.2014 Департаментом спільно з КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, обласною Радою організації ветеранів України, обласною Спілкою ветеранів Афганістану проведено урочистий збір учасників І етапу обласної військово-патріотичної акції «Слобожанські дзвони Перемоги», присвячений Року учасників бойових дій на території інших держав. В обласній акції взяли участь 275 учнів навчальних закладів. Зібрані матеріали про воїнів-інтернаціоналістів покладені в основу створеної карти Харківської області «Афганістан – наш біль», яку отримали всі учасники урочистого збору. Матеріали І етапу акції «Слобожанські дзвони Перемоги» надруковано окремою збіркою «Роки минають, а пам’ять вічна», яку отримали юні пошуковці.

Протягом 2014 року КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради організовано проведення 153 навчально-тематичних автобусних екскурсій, у тому числі з відвідуванням об’єктів культурної спадщини України, якими охоплено 6579 учнів навчальних закладів Харківщини.

Основні маршрути подорожей учнівської молоді:
- містом Харків за темами: «Об’єкти культурної спадщини міста Харків», «Харків: від фортеці до столиці» (59 екскурсій, 2537 осіб);
- до Чигиринського національного історико-культурного заповідника «Суботів – Холодний Яр – Чигирин » (4 екскурсії, 160 осіб);
- до м. Полтави «Полтава історична» (8 екскурсій, 320 осіб);
- до національного музею українського гончарства в с. Опішня Полтавської області (5 екскурсій, 200 осіб).

З метою виховання в учнівської молоді поваги до творчої спадщини великого українського письменника Гоголя М.В. організовані екскурсії до cел. Диканька, с. Гоголево Полтавської області (4 екскурсії, 172 особи), де учні відвідали національний заповідник-музей Гоголя М.В.

До 70-річчя визволення України від фашистських загарбників організовані навчально-тематичні екскурсії по місцях бойової слави області за маршрутами: «Меморіал у Лісопарку – меморіальний комплекс «Висота маршала І.С. Конєва» – Дробицький Яр», «с. Соколово – с. Таранівка», «Харківський аероклуб імені В.С. Гризодубової» (18 екскурсій, 775 осіб).

З метою активізації роботи з виховання юних патріотів України на засадах національної гідності й активної громадянської позиції 02.06.2014 Департаментом традиційно проведено ІІ етап Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»). У заході взяли участь 250 учнів. Команда Кегичівського ліцею успішно представила область в окремих конкурсах Всеукраїнського збору активістів військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), що відбувся на о. Хортиця. У змаганнях зі стрільби з пневматичної зброї відзначився Лазуренко Владислав, який посів І місце серед учасників гри.

З метою виявлення й підтримки талановитих дітей, які зберігають традиції української культури, народних ремесел, популяризації традиційної народної культури, історичної спадщини Слобожанщини КЗ «Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості» проведено тематичні заходи:
- VІІ обласний відкритий фестиваль дитячої та юнацької творчості «Жовтий звук» (600 осіб), спрямований на демонстрацію сучасних напрямів сценічно-візуальної творчості українських театральних дитячих колективів;
- VІІ обласний фестиваль академічного вокалу «Слобожанська камерата» (40 осіб), спрямований на популяризацію творів українських і харківських композиторів, виховання духовності в молодіжному середовищі;
- обласний відкритий фестиваль дитячої художньої творчості «Таланти третього тисячоліття» (понад 1000 осіб);
- обласна виставка дитячих творчих робіт, присвячена 170-річчю від дня народження Іллі Рєпіна «Творчість Іллі Рєпіна очима дітей» (50 осіб).
- обласний етап Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості за темою «Україна, як і великий наш Кобзар, – вічні» (понад 200 осіб).

До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка у навчальних закладах проведено низку тематичних заходів, де висвітлено проблеми відродження українського слова, національної культури на тлі історичних подій тих часів. Найбільш вагомими серед них стали: учнівські конференції, семінари, засідання «круглих столів за темами: «Внесок Т. Шевченка у розвиток вітчизняної культури», «У кожного своя доля і світ свій широкий», виставки дитячих малюнків «Шевченків світ у буянні фарб, сплетінні ліній», літературні вечори за темами: «І на оновленій Землі…», «Слово, пісне, душа Кобзарева, ви – окраса й суть мого життя», спрямовані на осмислення духовних та світоглядних вершин творчості великого Кобзаря. У Чугуєві традиційно проведено міський дитячий фестиваль, який зібрав шанувальників творчості Шевченка Т.Г.

18.10.2014 Департаментом спільно з КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, обласною Радою організації ветеранів України проведено урочистий збір учасників обласного етапу Всеукраїнської історико-краєзнавчої акції учнівської молоді «А ми тую славу збережемо», присвячений 70-річчю визволення України від фашистських загарбників. У заході взяли участь близько 300 учнів із 36 районів/міст області. Матеріали акції «А ми тую славу збережемо» надруковано окремою збіркою. Учні Балаклійського та Чугуївського районів 29.10.2014 узяли участь у роботі Всеукраїнської конференції учнівської молоді, що відбулася в Ужгороді.

З метою вшанування пам’яті осіб, які віддали життя за незалежність і територіальну цілісність України, проявили героїзм у бойових діях при проведенні антитерористичних операцій на Сході України в навчальних закладах області проведено уроки мужності, години спілкування за темами: «Односельці – учасники антитерористичної операції на Сході України», «Мій тато – герой України». Для підтримки Української армії учні навчальних закладів беруть участь у волонтерських акціях «Допоможи героям України», благодійному марафоні «Діти – янголи миру», акціях «Намалюй малюнок», «Напиши листа солдату». Дитячі подарунки-обереги «Повертайтеся живими» з Дергачівського та Харківського районів були врученні бійцям під час відвідування військового шпиталю.

2. Суспільно-політична активність молоді

З переходом України на демократичний шлях розвитку її по-літична система постійно змінюється та вдосконалюється. Молодь є тим суспільним прошарком, який відіграє особливу роль у розвитку суспільства. Саме вона виступає провідником соцiально-економiчного, політичного і духовного відродження, рушієм нових якісних змін, викликаних назрілими потребами суспільства. Тому держава, що прагне прогресивного розвитку, потребує яко-мога повнішого залучення молоді до трансформаційних процесів. У цьому і проявляється процес політичної соціалізації, під час якого відбувається зростання політичної активності молоді, підвищується інтерес до політики.

Під політичною соціалізацією розуміється процес залучення особистості до політичного життя суспільства, який включає сукупність всіх соціальних процесів, завдяки яким індивід засвоює певну систему політичних знань, норм, цінностей, установок, традицій, які дозволяють йому функціонувати в якості рівноправного політичного суб’єкта».

Політична активність – одна з форм суспільної активності, діяльність соціальних суб’єктів, яка має на меті впливати на прий-няття політичних рішень, здійснення своїх інтересів. Політична активність «властива як індивідам, що беруть участь у політиці, так і масам, буває усвідомленою і стихійною. Кожна сучасна держава, здійснюючи свою політику, намагається заручитися під-тримкою якомога більшої кількості громадян. Навіть диктаторські й тоталітарні режими, які насправді до крайності обмежують можливість участі громадян у політичному житті, намагаються створити ілюзію політичної активності, примушуючи всіх брати участь у різноманітних політичних акціях. Демократичні держави вбачають у розвитку політичної активності одну з головних умов здійснення своєї політики, досягнення й забезпечення політичної стабільності взагалі» Політичною активністю позначена діяльність професійних політиків, у тому числі депутатів, чиновників різних ланок, лідерів політичних партій, організацій та їх членів, самих партій, націй та інших соціальних спільностей, до політики держав, також до цього можна віднести політичну активність молоді, яка є прошарком суспільства, що творить світ, у якому живе, без-посередньо впливає на процеси та перетворення в різних сферах життя країни. Тому особливої актуальності набувають пошуки не тільки нових форм участі молоді в соціально-політичному житті країни, але й створення інноваційних умов та можливостей.

Для вирішення особистих проблем та проблем держави в цілому. Молодь завжди гостро реагує на соціальні та політичні процеси і, як не парадоксально, є першою жертвою тих чи інших пере-творень. З молоддю доводиться рахуватися як з силою, яка вже сьогодні в багатьох аспектах визначає політичний, економічний і соціальний, культурний розвиток сучасного суспільства. Водночас молодь є найбільш уразливою групою людей, чиє життя піддасться загрозі, а благополуччя не відповідає мінімальним стандартам. Отже, цінності та пріоритети молоді завжди є актуальною темою, яка потребує до себе постійної уваги, вивчення та удосконалення, так як молодь має зрозуміти, що від неї залежить майбутнє її та суспільства. Наскільки ми зможемо це осягнути, настільки і буде залежати наше майбутнє та майбутнє нашої держави.

123

3. Волонтерство, як прояв національно-патріотичної свідомості сучасної української молоді
У Харківській області в системі центрів соціальних служб нараховується і функціонує 43 Волонтерських центри та 75 Шкіл волонтерів. До соціальної роботи протягом звітного періоду центрами СССДМ області залучено 1312 волонтерів з числа учнівської молоді, які взяли активну участь у тренінгах присвячених пропаганді здорового способу життя, профілактиці негативних явищ у молодіжному середовищі, навичкам комунікації та лідерства.
Департаментом у справах молоді та спорту у постійній співпраці з Харківською обласною молодіжною громадською організацією «Харківський центр волонтерів» проведено значну кількість соціальних волонтерських акцій в дитячих будинках та інтернатних закладах, організовано виступи волонтерського соціального інтеграційного театру «Харківського центру волонтерів», на постійній основі надавалася допомога пільговим категоріям населення, серед яких: багатодітні, малозабезпечені та прийомні сім’ї, люди з функціональними обмеженнями, люди похилого віку, тимчасові переселенці із зони АТО, військовозобов’язані, що проходили лікування у військовому шпиталі м. Харкова, вихованцям дитячих будинків, що були перевезені до м. Харкова із зони АТО.

Окрім цього, працівниками Департаменту спільно з волонтерами громадських організацій Харківщини проведено ряд заходів спрямованих на підтримку національно-патріотичної свідомості молоді, а саме:
1 закуплені чотири 36 літрові термоси та одноразовий посуд, які передано релігійній організації Евангелійських християн церкви «Жива надія» для постачання гарячої їжі переселенцям та в зону АТО (серпень місяць).
2. передано побутову техніку (холодильник, телевізор, пральну машину), теплі речі та продукти до «Соціального дому» (вул. Котлова, 7), в якому мешкають вимушені переселенці
3. Зібрані та передані до «Станції Харків» теплий одяг, харчі довгострокового зберігання, постільну білизну, побутову техніку та посуд та та центрів розміщення переселенців у Харківські області.
4. проведено соціальну акцію «Будь відповідальним – допоможи ближньому!», під час якої, була надана адресна гуманітарна допомога переселенцям із Луганська та Донецька, які перебувають в Харківській області.
5. проведено святковий концерт на території військової бази Радіотехнічного батальйону А1933 «Рогань», метою якого була підтримки бойового духу військовослужбовців.

2.4. Суб’єкти формування національно-патріотичного світогляду та громадянської активності молоді

Суб’єктами, якi органiзовують забезпечення реалiзацiї концепції національно-патріотичного виховання та сприяють формуванню національно-патріотичного світогляду та громадянській активності молоді на місцевому рівні є:
Департамент масових комунікацій облдержадміністрації;
Департамент у справах молоді та спорту облдержадміністрації;
Департамент освіти і науки облдержадміністрації;
Департамент культури та туризму облдержадміністрації;
Обласна студентська рада;
Представники громадських організацій

4. Діяльність державних органів виконавчої влади та громадських організацій щодо реалізації молодіжної політики та формування патріотичної свідомості молоді

Департамент масових комунікацій обласної державної адміністрації тісно співпрацює з 35 національно-культурними товариствами, активними членами яких є саме молодь. Як показує практика, кількість таких організацій постійно зростає. Зростає і кількість їх членів, кількість та рівень культурних та освітніх заходів. Департамент бере активну участь у проведенні різноманітних культурних заходів національних меншин та допомагає їм у вирішенні окремих організаційних питань. Так, у 2014 році за підтримки Харківської обласної державної адміністрації пройшла низка заходів.

7 лютого 2014 року у виставковій залі Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна відбулося відкриття планшетної виставки «Константінос Кавафіс. Життя і творчість» (1863-1933). У заході взяли участь голова громадської організації Харківське міське товариство «Геліос» Георгій Майшмаз, члени товариства «Геліос», представники національно-культурних організацій, викладачі та студенти ХНУ ім. Каразіна та Харківського національного педагогічного університету. У ході відкриття виставки гості змогли подивитися документальний фільм про життя Константіноса Кавафіса, а також побачити фотографії поета і членів його сім'ї, особисті записки і багато іншого.
17 березня 2014 року представники низки національних діаспор Харківської області записали відеозвернення до громадян України, в якому висловили свою підтримку українському народові. Глави грузинського, афганського, казахського, узбецького, таджицького, азербайджанського товариств та об'єднань відзначили, що самі вони громадяни України, а їхні діти знають як рідну мову, так і українську, і російську. Від імені своїх діаспор і від себе особисто керівники національних товариств побажали українському народу благополуччя, добробуту, відчувати себе впевненими у своїй країні. Вони закликали не визнавати людей ворогами лише за одне слово.

22 березня в Палаці студентів Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого представники семи народів, які проживають на території Харківської області, вперше разом зустріли Міжнародне свято Новруз-байрам. Святкування Новруз-байрам відбулося за підтримки Харківської обласної державної адміністрації та Харківської міської ради. Під час святкування Новруза була представлена виставка національних костюмів і страв. Для гостей був підготовлений святковий концерт, де виступили колективи національно-культурних об'єднань Азербайджану, Дагестану, Ірану, Казахстану, Туркменії, Туреччини, Узбекистану в Харківській області, а також народний артист України Гурбан Аббасов. Також глядачам продемонстрували відеоролики, що познайомили їх з особливостями національних традицій кожного з народів.
12 квітня 2014 року у Харкові відзначили День грузинської мови. У заході взяли участь Генеральний консул Грузії в м. Донецьку Іраклі Адвадзе та віце-консул Андро Качкачішвілі, начальник управління внутрішньої політики –заступник директора Департаменту масових комунікацій ХОДА, громадськість, молодь та члени грузинської спільноти.

24 квітня в галереї «Костюринський провулок» відбулася всеукраїнська акція «Україна, розквітай!» У заході взяли участь представники Харківської обласної державної адміністрації, голова Харківського міського національного громадського об'єднання казахстанців «Бірлік» Макка Каражанова та молодь інших національних об'єднань Харкова і Харківської області. Головною метою акції була можливість представниць різних нацменшин показати свою щиру любов до України. Протягом вечора присутні під керівництвом дизайнера змайстрували вінок зі стрічок і тканин – символ Весни і любові до України.

23 травня 2014 року у Харківському Національному академічному театрі опери та балету ім. Н.В. Лисенка відбулися урочистості з нагоди Дня відновлення суверенітету Вірменії. Далеко від батьківщини представники вірменської діаспори зберігають традиції і самобутній колорит народних танців і пісень. У ході вечора творчі колективи продемонстрували свої досягнення і готові їх представити всьому світу.
28 травня у малій залі Харківського національного академічного театру опери та балету імені Н.В. Лисенка відбувся сольний концерт зразкового художнього колективу України – ансамблю пісні і танцю «Аракс» імені Гамлета Багратяна при Почесному Консульстві Республіки Вірменія в Харкові, присвячений державному святу Республіки Вірменія – Дню Першої Республіки.

30 травня 2014 року в актовій залі Харківського національного університету будівництва та архітектури відбулося урочисте підведення підсумків та нагородження переможців 15-го молодіжного фестивалю літературної та художньої творчості «Мій Пушкін». Участь у фестивалі взяли літератори, поети, читці і художники, учні шкіл та інших навчальних закладів до 18 років включно, учасники літературних студій і гуртків, гуртків художнього читання, художніх гуртків, студій, шкіл і училищ, дитячі театральні колективи.

17 листопада 2014 у Палаці Студентів відбувся 14 Харківський фестиваль російської народної творчості «Талиця». У фестивалі взяли участь більше 10 хорових колективів Харківщини представники різних національно-культурних товариств. Гості фестивалю мали можливість прослухати різні твори, які виконувались трьома мовами.

9 грудня 2014 Харківську область с робочим візитом відвідав заступник начальника Управління з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності - завідувач відділу з питань недискримінації Секретаріату Уповноваженого Верхової Ради України з прав людини Сергій Пономарьов. Він разом з представниками місцевої влади взяв участь у засіданні, на якому розглядалися питання дотримання прав і свобод представників ромської громади в різних сферах суспільного життя на території Харківської області. У зустрічі також взяли участь представники таких ромських громад, як «Чичимо», Харківський обласний культурний центр «Аме Рома», міжнародний ромський жіночий фонд «Череклі», Харківське міське товариство циган «Фонд Ловарі» та Харківське обласне національно-культурне товариство циган «Ромен», а також фахівці Департаментів масових комунікацій, охорони здоров’я, оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами, соціального захисту населення, культури та туризму, науки і освіти, у справах молоді та спорту, Служби у справах дітей ХОДА і ГУ ДМС України, ГУ МВСУ в Харківській області. Крім того, фахівці ХОДА надали відповіді на всі запитання керівників ромських організацій та окреслили основні напрямки подальшої взаємодії.

Керівники та молодь національно-культурних товариств протягом року постійно приймали участь в обласних заходах з нагоди державних та знаменних дат.


5. Національно - патріотичне виховання в системі пріоритетів молодіжної політики

Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції.
В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючий чинник розвитку суспільства й нації в цілому. Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології.

Сьогодні сформоване соціальне замовлення на ефективні виховні системи й технології. Зростає увага до виховання засобами музеїв, театральної педагогіки, дитячого та юнацького спорту. Створюються реальні умови для прояву творчих здібностей молодих людей. Сучасна молодь добре інформована щодо процесів в різних сферах науки, техніки, соціального життя; динамічно оволодіває сучасними комунікаційними технологіями.
Усе це створює сприятливі умови для розвитку національно-патріотичного виховання як пріоритетної сфери соціального життя країни, підвищення його статусу та розвитку потенціалу, досягнення якісно нових результатів у духовно-моральному, патріотичному, трудовому, художньо-естетичному, екологічному вихованні підростаючого покоління.

Освіта – це засіб формування знань, світогляду і віри, мудрості і високої свідомості, доброчесності та культури. Головна мета освіти – сприяти розвитку характерів людей і поколінь, що досягається через синтез виховання і навчання, патріотизму і професійності, багатовікового досвіду народів на ґрунті національної філософії, розуміння того, що кожна людина – це неповторний світ, специфічно обдарованої від природи особистості, і завдання педагога полягає у тому, щоб допомогти пізнати себе, створити і реалізувати себе, бо тільки так повністю реалізує себе кожна нація. Гуманістичні ідеї освіти яскраво втілив великий мислитель Г. Сковорода, який відзначив, що головне для кожного – стати людиною, а це означає – стати собою, шляхом до чого є пізнання та самопізнання, творення і самотворення. Свiдома дiяльнiсть людини, індивіда, який керується знаннями, професiоналiзмом, усвідомленням власної вiдповiдальностi як за себе, так i за суспільство в цілому, має стати домінуючою тенденцією нашого часу. Тому формування особистості сучасного типу, громадянина й патріота суверенної Української держави є одним із найважливіших завдань сьогодення, реалiзацiя якого покладається на систему освіти, де провідна ланка – вищий навчальний заклад.

Органічне поєднання навчання та виховання в університеті дає можливість забезпечити підготовку висококваліфікованих спеціалістів, молодь, свідомо діючу, морально зрілу, соціально не байдужу, адже ідеалом виховання є гармонійно розвинена, високоосвічена, соціально активна та національно свідома людина, яка наділена глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними й патріотичними почуттями, є носієм найкращих надбань національної та світової культури, здатна до саморозвитку та самовдосконалення.

Мета національно-патріотичного виховання полягає у створенні засад для системної і цілеспрямованої діяльності щодо виховання молодої людини — патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій української національної культури.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами 14-35 річного віку соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов’язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.

Здійснення системного національно-патріотичного виховання є однією з головних складових національної безпеки України.
Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.

Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління, пронизує всі сторони життя: соціально-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію, державу, право.

Це передбачає визначення і реалізацію першочергових і перспективних заходів, спрямованих на формування громадсько активної життєвої позиції молодих громадян, психологічної готовності до добровільного вступу на державну, військову службу та зразкове виконання службових обов’язків.
Формування національної інтелігенції, сприяння збагаченню і оновленню інтелектуального генофонду нації, виховання її духовної еліти – це мета, що стоїть перед вищими навчальними закладами на одному рівні з підготовкою висококваліфікованих фахівців. Досягнення мети виховання можливе лише за умови комплексного підходу і залучення до цієї роботи всього професорсько-викладацького складу ХНТУ, адміністрації, органів студентського самоврядування та громадських об’єднань студентської молоді.

Система заходів з виховання студентів ХНТУ базується на основних положеннях Концепції національно-патріотичного виховання молоді з урахуванням органічного взаємозв’язку процесу навчання та виховання.

Головною метою виховання, на досягнення якої спрямовуються зусилля професорсько-викладацького колективу, громадських організацій i угрупувань, є формування цiлiсної i гармонійно розвиненої особистості з високою національною самосвiдомiстю. Така особистість – це, насамперед, громадянин Української держави, її патріот, гуманіст, для якого пріоритетом є загальнолюдські й загальнодержавні цінності, це людина з високою фаховою підготовкою й широким світоглядом, розвинутим інтелектом, належним рівнем загальної, політичної та правової культури. Отже, йдеться про необхідність систематичного і цілеспрямованого виховання національного типу особистості, формування в неї національної свідомості і самосвідомості, чим досягається духовна єдність поколінь, наступність національної культури і безсмертя нації.

6. Міжнародне співробітництво у молодіжній сфері

Департаментом економіки і міжнародних відносин облдержадміністрації проводиться робота з реалізації Програми перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва «Українська ініціатива» («Fit for Partnership with Germany») (далі – Програма), координатором якої є Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.

Основним партнером Програми є Німеччина, співробітництво з якою здійснюється в рамках Спільної заяви Уряду України та Уряду ФРН щодо підтримки Програми через Федеральне міністерство економіки і енергетики Німеччини, а стажування менеджерів організовує Товариство міжнародного співробітництва GIZ.

В області діє один з етапів Програми – стажування менеджерів за кордоном (Німеччина, 1 місяць).

Цільовою групою для стажування у Німеччині є керівники середньої і вищої ланки віком до 45 років, які мають вищу освіту і володіють іноземними мовами, та менеджери зі складу кадрового резерву українських бізнес-структур, що планують зовнішньоекономічну діяльність.

У результаті конкурсних відборів, проведених у листопаді 2013 року та січні-червні 2014 року у м. Києві, Львові, Одесі та Харкові (20-23.11.2013, 04-06.06.2014), німецьким Товариством з міжнародного співробітництва GIZ сформовано групу топ-менеджерів для одномісячного стажування у Німеччині. До складу даної групи увійшло 14 представників з Харківської області. Стажування відбулося з 09.11.2014 по 06.12.2014 на базі освітнього німецького центру NBL (м. Дрезден, Німеччина).

04-06.06.2014 в м. Харкові проводився конкурсний відбір претендентів на стажування в Німеччині за Програмою, в результаті якого відібрано 17 кандидатів;
Завдяки реалізації Програми в області молоді управлінці та керівники українських підприємств мають можливість придбати міжнародний досвід, розширити свої професійні та культурні горизонти, налагодити прямі економічні контакти з німецькими фірмами.